دانشمندان با ورق گالوانیزه روکش دندان ساخته اند

ورق فولادی گالوانیزه پیشرفته با استحکام بالا به دلیل خواص مکانیکی برجسته و مقاومت در برابر خوردگی یکی از مواد غالب پانل های مدرن خودرو بوده است.

ضخامت پوشش روی ورق گالوانیزه کرکره ای تهران گرم تنها حدود 10 تا 20 میکرومتر است که در سطح ماکرو یک جسم دور ریخته شده است.

با این حال، آسیب و تأثیر آن بر عملکرد مهر زنی آشکار است.

بنابراین، این مقاله پوشش روی را به عنوان هدف تحقیق در نظر می‌گیرد و مدل ساختاری مکانیکی آن را بر اساس آزمون نانو تورفتگی و تئوری تحلیل ابعادی می‌سازد.

ما پوشش روی را از زیرلایه فولاد گالوانیزه جدا کردیم و با معرفی یک لایه منسجم برای اتصال پوشش روی و زیرلایه فولادی، یک مدل مواد ساندویچی ساختیم.

ما انرژی اتصال رابط بین پوشش روی و زیرلایه فولادی را از طریق آزمایش نانو خراش به دست آوردیم.

دقت مدل با تجزیه و تحلیل اجزای محدود قطعات نیمکره تایید می شود.

برای شبیه سازی آسیب پوشش روی ورق فولادی گالوانیزه از مدل المان پنج لایه با لایه منسجم 0 ضخامت استفاده کردیم.

آزمایش ترسیم قسمت نیمکره ای برای تأیید امکان سنجی نتایج تجزیه و تحلیل اجزای محدود استفاده می شود.

نتایج نشان می‌دهد که در نظر گرفتن شبیه‌سازی عددی المان محدود پوشش روی دقیق‌تر است، و عنصر منسجم را برای شبیه‌سازی آسیب بین پوشش و زیرلایه معرفی می‌کند.

عمق ترسیم، نیروی مهر زنی و کرنش شبیه سازی عددی به نتایج تجربی نزدیک تر است.

فولاد گالوانیزه پیشرفته با استحکام بالا (AHSS) به دلیل استحکام برتر، کشیدگی و مقاومت در برابر خوردگی فوق‌العاده، به ماده غالب سبک وزن خودرو تبدیل شده است که می‌تواند الزامات ایمنی در برخورد، صرفه‌جویی در انرژی، کاهش انتشار و حفاظت از محیط زیست را دنبال کند.

این پوشش یک ماده بسیار نازک است که روی سطوح بالایی و پایینی زیرلایه فولادی گالوانیزه شده است.

دو روش گالوانیزه وجود دارد: گالوانیزه گرم و گالوانیزه الکترو.

ضخامت پوشش روی حدود 8 میکرومتر است که نشان دهنده تفاوت جزئی بین روش های گالوانیزه است.

این سطح از بزرگی را در مقیاس های ماکروسکوپی نادیده می گیرد.

اما لایه پوشش روی ویژگی های سطح فولاد گالوانیزه را با فولاد غیر گالوانیزه متفاوت می کند.

این لایه های پوشش روی به راحتی در تغییر شکل پلاستیک شدید تحت فشار خارجی و اصطکاک لغزشی آسیب می بینند [4،5،6].

همچنین بر شکل گیری اتصالات جوشی قطعات مهر زنی تأثیر می گذارد.

آسیب های معمول لایه های پوشش ترک خوردگی و پوسته شدن پودر می باشد.

پوشش لایه‌برداری شده به سطوح فولاد می‌چسبد و قالب می‌گیرد، که منجر به افتادن، سایش و تأثیر بر شکل‌پذیری مهر و موم شدن ورق فولادی می‌شود.

بنابراین، مطالعه خواص مکانیکی پوشش روی و تأثیر آن بر تغییر شکل AHSS گالوانیزه در حین شکل‌گیری مهر زنی از اهمیت عملی بالایی برخوردار است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.